Muzeul Bran a fost, cândva, o instituție culturală de referință în România, un centru muzeal care reușea să aducă, încă din perioada comunistă, vizitatori și diplomați străini, oaspeți de seamă și personalități ale vieții publice interne și internaționale. Dispunea de 3 secții – Castelul Bran (retrocedat în 2006, predat în 2009), Vama Medievală Bran (retrocedată în 2006, predată în 2018) și Parcul sau Secția Etnografică – o colecție de 18 gospodării țărănești absolut superbe. Problema e că sunt amplasate pe un teren care a fost retrocedat, cumpărat, și pentru care se derulează acum un hățiș de procese privind dreptul de proprietate sau de servitute.
Presa mai scrie astăzi despre Muzeul Național Bran doar când „ajunge cuțitul la os”, doar când apare știrea senzațională că „va fi evacuat”. Noi ne-am întrebat ce se întâmplă acolo și în perioadele de acalmie. Și am încercat să refacem firul poveștii muzeului, ca să înțelegem cum de s-a ajuns aici – la somații de mutare a celor 18 căsuțe, litigii nenumărate și sume colosale cerute sau chiar plătite drept chirie de către statul român pentru proprietăți care, cândva, îi aparțineau.
Pentru asta, am luat legătura cu câțiva foști manageri ai instituției, cu directorul actual, cu proprietarul terenului în dispută, precum și cu reprezentanți ai Ministerului Culturii.
Când a preluat muzeul, a găsit la Bran un dezastru
Mihail Gorgoi a fost, multă vreme, consilier al ministrului culturii. A preluat conducerea Muzeului Național Bran în august 2017, la rugămintea ministrului de atunci, Lucian Romașcanu. A venit în ideea de a salva muzeul, trecând peste toate neajunsurile legate de navetă, de faptul că e originar din București și că familia încă îi locuiește acolo. La minister se cunoșteau o parte dintre problemele cu care se confrunta muzeul, dar situația din teren era mult mai gravă decât se știa. Terenul pe care e amplasată Secția Etnografică fusese deja pierdut definitiv în instanță. „Poate muzeul nu s-a apărat cum trebuie”, ne-a spus. Secția Vama Medievală Bran trebuia evacuată imediat, la solicitarea Companiei de Administrare a Domeniului Bran. Deși muzeul câștigase în instanță un alt teren – cel pe care sunt amplasate chioșcurile comercianților de la intrarea în Castelul Bran – fostul proprietar, Primăria Bran, refuza să elibereze titlul de proprietate și să returneze muzeului chiriile plătite de comercianți, de la sentința definitivă încoace.
Pensiunea a fost singura soluție
Mutarea secției Vama Bran
Înapoi la Secția Etnografică. Procesele
Între timp, la Ministerul Culturii...
... ne-ar plăcea să spunem că „se mișcă lucrurile”, dar adevărul e că nu se mișcă nimic. De abia s-au terminat alegerile. Demnitarii se țin de scaune cu ambele mâini, motiv pentru care nu mai pot face și altceva. Solicitării noastre, trimise acum multe zile, nu i s-a răspuns. Deși Muzeul Național Bran trimite periodic dări de seamă cu privire la evoluția litigiilor în curs, ministerul doar ia act, fără a avansa o recomandare și fără a oferi vreun sprijin. Sub pretextul că „până când nu se termină procesul nici ministerul nu poate face nimic”, Gorgoi Mihail încearcă să țină partea foștilor colegi și actualului ministru. Dar lipsa de acțiune de la nivel central transpare dincolo de afirmațiile sale. Nu e nevoie de finalizarea unor procese pentru a da răspuns întrebărilor noastre, de exemplu.
„Dacă vrei să pedepsești pe cineva, îl pui director la Bran”
Pe lângă litigiile generate de terenul Secției Etnografice, muzeul mai are trei procese și din cauza terenului pe care sunt amplasate chioșcurile comercianților. De la primărie nu s-a reușit încă recuperarea întregii sume datorate muzeului. Angajații, ne spune Mihail Gorgoi, nu sunt suficienți pentru activitatea muzeului, deși a reușit să angajeze, din 2017 încoace, un muzeograf, un restaurator și un responsabil pentru relațiile cu publicul. Nu există nici unitate în rândul acestora. Unii îl percep ca pe un străin și vor doar să îl vadă plecat. Între timp, distanța față de familie își spune cuvântul. Problemele de sănătate se înmulțesc. Suficient pentru ca actualul director să ne spună, cu supărare, la finalul interviului, că – deși venise cu drag, ca să salveze instituția – acum i se pare că funcția e mai degrabă o „pedeapsă”.
Vom reveni cu un material de sinteză și concluzii despre Muzeul Național Bran, în urma tuturor interviurilor luate. Poate, între timp, vom primi un răspuns și din partea Ministerului Culturii.
0 Comentarii
Așteptăm să ne împărtășești opinia ta, cu convingerea că știi deja regulile de conduită care se aplică și în viața reală și în on-line.